11 Aug 2013

Sedikit cerita tentang sepi, (satu bebelan yang bosan)

Sedikit cerita tentang sepi, (satu bebelan yang bosan)

Aku adalah seorang manusia yang sentiasa merasa sunyi dan sepi.
Sepertinya tiap kali aku buka mata, segalanya kosong dan hambar,(selalu)

Aku fikir,
sepi itu mampu dihalau, dibuang, ditendang jauh-jauh.

Selalunya,
Ketika aku rasa terlalu sepi,sunyi, aku akan mula merayau ke tempat ramai,
Kesilapan terbesar yang aku dapat,
Aku makin rasa sunyi dan tersisih.
Itu makin menekan hati.

Sampai satu ketika, aku sedar,
Kesunyian, dan sepi adalah satu rasa yang hampir dan kejap mendakap hati,

Ia bukan untuk dibuang, Tapi harus dinikmatinya secara seluruh,
Dengan kata mudah, aku cuba memberi ruang pada hati menerima rasa sepi sambil menerima keadaan sekeliling.

Seperti sekarang,
Aku mulai menghirup tenang perlahan-lahan sambil melewati hari-hariku ,
dan seperti sebelumnya,
Aku masih berlegar di ruangan ramai manusia.

No comments: