19 May 2013

kisah-kisah lama,

ini bukan prihal sajak,
hanya cerita kosong aku,
kisah-kisah lama,

bila kehilang ayah pada usia semuda 10 tahun,
aku belajar erti segala,
urus segala dengan sendiri,
mendaftar diri tanpa siapa di sisi,

emak?
emak insan yang terbaik aku miliki untuk kehidupan ini,
wanita sekuat dia,
hanya tuhan saja tahu perit kami,

kami bertiga,
bangun dari kejatuhan,
dan cuba bersama melakar bahagia,
aku , emak dan adik,

aku sendiri pernah cuba menghancurkan hidup,
kerna, ketika ayah pergi,
segala yang membahagiakan terlucut dari sisi,
aku rebah dalam kencah emosi sendiri,

menjahanmakan  diri,
dengan perlakuan bodoh,
mula lupa pesan yang pernah ayah titipkan,

tapi tuhan masih sayangkan aku,
di titipnya insan sekuat emak,
bantu aku bangun,
sedang emak lebih berat beban emosinya,

kini,
aku masih lagi terluka dengan hal-hal silam,
tapi aku sudah bisa bahagia,
tersenyum,
melihat hadapan yang masih jauh,
sedang kini aku berdiri,
di samping insan-insan yang paling aku sayang,

al-fatihah buat arwah ayah
( sudah 11 tahun )






No comments: